Nick Hornby: ”Populärkulturen öppnade portarna för arbetarklassen”

Nick Hornby
 

Den brittiske författaren har skrivit en roman med utgångspunkt i sitt förakt för uppdelningen mellan "finkultur" och "fulkultur". Charlotta E Lindell har talat med honom.

Antal tecken: 5 386

”Läs bara de böcker du gillar och strunta i resten.”

En självklarhet kan tyckas men när Nick Hornby yttrade dessa ord under en litteraturfestival häromåret blev det stort liv i brittiska medier.

Hornby – som slog igenom stort med ”Fever pitch” och ”Om en pojke” – tycker att det är fånigt att skilja på ”finkultur” och ”fulkultur”.

– Det ena utesluter inte det andra och populärkulturen besitter en sprängkraft som inga andra kulturyttringar gör, säger Nick Hornby över telefon. I sin sjunde och senaste roman, ”Funny Girl” (översatt av Emö Malmberg, Bokförlaget Forum) tar han upp just detta tema.

Boken inleds år 1964. Barbara Parker blir utsedd till ”Miss Blackpool” i sin nordengelska hemstad. Bara minuter efter kröningen inser hon att utmärkelsen innebär en mängd plikter i ett helt år och beslutar sig för att sticka. Hon beger sig till London för att förverkliga sin dröm: att bli komiker som sin amerikanska tv-idol Lucille Ball i ”Lucy Show”. Hon får jobb på ett varuhus och av en slump träffar hon på en skådespelaragent. Hon tar artistnamnet Sophie Straw – en blinkning till 1960-talets berömda sångerska Sandie Shaw – och blir snart en av Storbritanniens största tv-stjärnor i en komediserie på BBC.

Har du skrivit artiklar som du vill publicera på Gazzine?

Vänligen logga in eller registrera ett konto för att beställa artiklar. Välj 'Logga in' eller 'Bli kund' i menyn.

Starta ett konto för att börja följa...

Registrera dig gratis Logga in